24 en 25 november - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Anita Pierik - WaarBenJij.nu 24 en 25 november - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Anita Pierik - WaarBenJij.nu

24 en 25 november

Door: Anita Pierik

Blijf op de hoogte en volg Anita

25 November 2012 | Oeganda, Mutolere

24-11-2012 Zaterdag

Vanmorgen lekker tot 10.00 uur blijven liggen. Het weer is prachtig dus nuttigen we buiten ons ontbijtje.
Een poosje later liggen we te “bakken” in de zon. Het is hier vaak alles of niets. We nemen het er maar even van, want als het gaat zoals bijna elke dag hebben we vanmiddag weer onweer.
Om 13.30 uur gaan we op pad naar Kisoro. Hebben meerdere spullen mee voor het gezin waar we vanmiddag naar toe willen.
Gelijk de hoek om loopt een gezin, waarvan de man aangeeft dat hij ook een roker is. Natuurlijk helpen de rokers elkaar en ik geef hem er meerdere. Hij wil nog geen vuurtje, bewaart ze voor een later moment. Uiteraard krijgen ze ook een pen. Ik bekijk tegenwoordig eerst of het “veilig” is een pen te geven. Als er te veel mensen lopen begin ik er niet meer aan.
De wandeling is heerlijk in het zonnetje. Wel heb ik bekijks met mijn korte broek en blote benen.
Ik heb de zakken vol met knipjes en elastiekjes voor meisjes. Ik kom onderweg helaas geen een tegen die geen gemillimeterd haar heeft. Logisch in kader van hygiëne, maar vooraf niet bij stilgestaan.
We gaan wat souvenirs kopen en lunchen bij de Coffee Pot. Het geluk is met me. Er komt een gezin langs dat even blijft staan waarvan een klein meisje wat langer haar heeft. Als ik haar aanspreek schiet ze weg, maar haar grote zus pakt de knipjes aan. Ik zie dat ze echt niet weten wat de bedoeling is en sta even later de knipjes in de haren te steken. Ze zijn helemaal lyrisch!! En ik blij dat ik weer een setje kwijt ben.
Toevallig komt er ook een verkoper van slippers langs; daar maken we dankbaar gebruik van. Helaas barst dan weer de hemel open. In no-time is de straat leeg en verlaten.
Wij met onze regencapes besluiten toch op een zeker moment door de regen op pad te gaan.
We moeten inkopen doen bij de supermarkt: Imperial voor het straat arme gezin dat we hebben leren kennen. We pakken echt van alles in een grote was emmer. Tandenborstels, tandpasta, brood, meel, rijst, suiker, olie, waspoeder, zeep, afwasmiddel. En …voor de vrouw des huizes een bodylotion. We hebben zelf bekers meegenomen om gezamenlijk met hen wat te drinken. Bepakt en bezakt gaan we op pad.

Als we er aankomen is de aanblik troosteloos. Het erfje voor het huisje staat helemaal blank. We banjeren er door en treffen binnen alleen Gideon en nog een meisje aan. De ouders zijn er niet. De jongetjes zijn in het slaapgedeelte. Julius wordt opgehaald, maar Isaac slaapt. Julius ziet er totaal niet fit uit en ook aan zijn gedrag merk ik dat er wat is. Even later komt de vader thuis. Hij is verheugd ons te zien en we moeten gelijk gaan zitten op 1 van de 3 stoelen. Het andere meisje wat aanwezig is blijkt ook een dochter( Miriam) Daar wisten we dus niets van. We laten hem zien wat we allemaal gekocht hebben. Hij is totaal verrast en ontzettend dankbaar. Ook bedankt hij God dat wij hem en zijn gezin zijn tegengekomen. Hij wil beslist adressen uitwisselen. Ik denk echt dat hij wil schrijven, maar als er de keus is tussen eten kopen of een postzegel is die keus natuurlijk snel gemaakt. We schenken wat sap in en eten een koekje. Het sap valt niet bij iedereen in goede aarde, maar dat is prima. Het dochtertje geef ik nog een paar armbandjes. Om 18.00 uur vertrekken we weer want we willen liever niet in het donker lopen. Ik kus de kinderen en geef Steven een hand die hij lang vasthoudt en ons nogmaals ontzettend bedankt en beslist contact met ons wil houden.
Het is vreemd om nu voor de laatste keer daar weg te lopen. Je weet dat hun situatie niet anders zal worden. Natuurlijk zijn ze nu even blij, maar structureel verander je niets. De kindjes zijn ziek, hebben ijskoude handjes en voetjes. Wat zit de wereld toch vreemd in elkaar. Aan de andere kant ook een goed gevoel dat je hen even voor deze dag een fijn moment bezorgt.

25-11-2012 Zondag

Om 10.00 uur eruit. Vannacht laat geworden. De scrabble competitie neemt serieuze vormen aan!
Na het ontbijtje de hele ochtend in de zon met een boek. Eind van de middag weer enorm veel hemelwater.
Het is een dag van luieren, relaxen en genieten.
Even mailen met thuis en Marijke. Bas belt. Zoeken naar reisadvies Rwanda van ministerie.Alles lijkt voor ons nog veilig.
En we bekijken de foto's van het kampioenschap van Ties( oudste zoon van Edith)
En uiteraard wordt er gescrabbeld!

  • 25 November 2012 - 18:10

    Marjon Abbink:

    Heey Anita,

    Daan is weer thuis en we hebben net het eten op................lekker de houtkachel aan!
    Wat een tegenstelling zeg..................hier stokbroodje (je weet wel)snaaien!!
    Dan jouw verhaal over het gezin van Julius...........hoe houden deze mensen het vol,het gezin draaiende houden met weinig middelen...........en..wat hebben we het hier goed!!!
    Jullie doen het geweldig.............tot volgende week!!!

    knuffel Marjon

  • 25 November 2012 - 18:26

    Ansje En Herman :

    Hoi Anita en Edith,
    erg leuk om jullie verhaal te lezen. Respect voor wat jullie doen! Dat je naast het schrijven, nog tijd hebt om te werken verbaast ons.... Succes met afscheid nemen en goede thuisreis!!
    Ansje en Herman Vrielink

  • 25 November 2012 - 20:08

    Wilbert Grotenhuys:

    Hoi Anita en Edith,

    Zo geef je een feestje dat je 50 bent geworden en zo ga je 2 maanden samen naar een onbekend land waar bijna alles anders is dan in Nederland. Met heel veel plezier en ook met emotionele momenten hebben we bijna dagelijks jullie belevenissen en werkzaamheden gevolgd in Rwanda. Fijn dat de kinderen zo blij waren met de oude Super de Boer shirts, worden ze toch nog goed besteed. Nog 1 week dan is dit prachtige en zeker ook indrukwekkende periode weer voorbij, en wachten wij weer op jullie met de laatste verhalen.
    Nog heel veel succes de laatste week in Rwanda, en wij vinden het fantastisch wat jullie daar gedaan hebben voor deze mensen en kinderen.

    Vr.gr. Wilbert, Yvonne, Bjorn, Daphne Grotenhuys.

  • 25 November 2012 - 22:12

    Henny Bilderbeek:

    Lieve Anita en Edith,
    Het verhaal over die rontgen foto kun je haast niet voorstellen. Het ontwikkelen van die foto is erg letterlijk voor ons doen. En zo zal er zoveel momenten voor jullie zijn die je met je eigen ogen niet kunt geloven. Vele indrukken mooi weergegeven in je verhaal Anita. Wat moeten jullie je rijk en bezwaard gevoeld hebben bij het uitdelen van voor ons zulke "kleine" cadeaus. Die blije gezichtjes zullen jullie nog lang heugen. Wat geweldig dat jullie ons deel hebben gemaakt aan jullie project zelfs in "contact" super gewoon!! Ik krijg de andere editie dus heb deze helaas niet mogen zien/lezen. En dan dat verhaal van die kussen-slopen!! En de naaister met haar plastic hoezen hihi. Geweldig en dan toch blijven lachen haha. Ik denk dat er ook lastige momenten voor jullie zijn geweest. Anita en Edith jullie mogen wel een power point presentatie geven als jullie terug zijn. Succes de laatste week!!
    Dikke kussen van Henny



  • 26 November 2012 - 08:27

    Rita:

    Indrukwekkend, zal voor jullie bij toeren een ware emotionele achtbaan zijn. Pff zoals de vorige schrijvers ook al opmerkten: wat een verschil in rijkdom. Echt niet te bevatten. Ik wens jullie deze laatste week nog heel veel sterket en succes met alles wat jullie ondernemen voor de mensen in dit land! Take care, liefs, Rita xxx

  • 26 November 2012 - 09:08

    Cas:

    Dag Anita en Edith.

    altijd weer prachtige verhalen en belevenissen, geweldig om te lezen. Deze week, julie laatste week aldaar, is de DOE-dag. Op de dag zal ook aandacht besteed worden aan jullie Oeganda trip. Er zal een marktkraam staan met speciale info over het project, Kirsten zal dit verzorgen.
    Dus...vlak voor jullie terugkomst zetten we het project intern alvast in het zonnetje.

    Groetjes uit een herfstig (novemberstorm van het weekend geweest) Zutphen

    Cas

  • 27 November 2012 - 09:24

    Rieky:

    Hallo Anita en Edith,
    Wat hebben jullie daar veel mensen blij gemaakt goed werk geleverd
    Groetjes rieky

  • 27 November 2012 - 10:00

    Emmy:

    Hoi dames,
    Het zit er alweer bijna op voor jullie. Lijkt me moeilijk om na deze intensieve weken weer afscheid te moeten nemen van al die mensen die jullie zorg en aandacht zo hard nodig hebben.
    Ik heb genoten van jullie verslagen.
    Geniet van deze laatste dagen en ik zie jullie gauw weer binnen het Gelre of in Vorden.
    Tot gauw!

  • 27 November 2012 - 11:57

    Mieke:

    Hey Anita en Edith..

    Wat een contrast met thuis!!
    Wij zitten er 'warmpjes' bij en klagen over kou en draaien de verwarming dan 'ff' iets hoger op!!
    Kunnen we deze mensen niet adopteren met z'n allen en fonds oprichten?
    Lieve schatten maak er nog een fijne laatste week van..

    xxxx Mieke

  • 28 November 2012 - 23:18

    Arno:

    Wat een mooie verhalen en leuke foto's.
    Volgens mij sta je na zo'n belevenis toch anders in het leven.
    Dat wordt straks nog afkicken van Afrika.
    Geniet er nog van die laatste dagen en goede reis terug. Ben benieuwd naar je verhalen.

    G's, Arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Oeganda

We zijn nog aan het voorbereiden

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2013

Presentaties

22 Januari 2013

Film avond 8 februari

04 Januari 2013

1 maand later

03 December 2012

De terugreis en thuiskomst

29 November 2012

De laatste dagen in Oeganda.....
Anita

Ik ben 49 jaar, getrouwd met William en we hebben 3 kinderen: Bas(20), Lisa(18), en Gijs(16). Ik ben afdelingshoofd van de chirurgische afdeling in Gelreziekenhuizen locatie Zutphen. Mijn achtergrond: A,B en kinderverpleegkundige en management opleiding in de gezondheidszorg. De gezondheidszorg draag ik een warm hart toe. Hobby's: lezen, puzzelen, zingen/muziek, spelletjes,tuin,sporten en mijn gezin. Ik ben tevens coach van een voetbalteam waar met name studenten in spelen. Mijn man is voorzitter van vvVorden en alle 3 kinderen zitten op voetbal. De weekenden ben ik dus veel op de voetbalvelden te vinden. Via het werk ben ik, samenmet mijn vriendin en tevens collega uitverkoren om vrijwilligerswerk in het St.Francis Hospital in Mutolere in Oeganda te gaan doen. Hiermee gaat een kinderwens in vervulling. We hebben er beide veel zin in en zien het als een enorme uitdaging.

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 51569

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 01 December 2012

Oeganda

06 September 2012 - 06 September 2012

Voorbereidingen

Landen bezocht: