8 en 9 november - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Anita Pierik - WaarBenJij.nu 8 en 9 november - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van Anita Pierik - WaarBenJij.nu

8 en 9 november

Door: Anita Pierik

Blijf op de hoogte en volg Anita

09 November 2012 | Oeganda, Mutolere

8 november: donderdag
Het beddenopmaken is toch wel een ritueel. Waar wij gewend zijn een kar met wasgoed mee te nemen gaan er hier een paar lakens mee in een ijzeren mandje. Daar zijn Edith en ik natuurlijk zo doorheen. Helaas blijkt even later dat er geen lakens meer zijn. Dan moet er iemand naar de wasserij op het terrein. Dus…met z’n allen wachten. Wij verschonen veel lakens. Met toestemming gooien we er zelfs twee weg. Vol gaten en scheuren. Helaas zijn ook sommige schone lakens op het oog niet schoon. Later op de dag zie ik dat de lakens uit de bak worden gepakt: ze worden nog als schoonmaakdoek gebruikt. Werkelijk alles wordt tot op de laatste draad opgemaakt en niet zoals in onze Nl. “wegwerpmaatschappij”.
We overleggen met een ll. waarom er geen patiënten worden gewassen. De familie doet dat. Het valt ons echter op dat het niet eens gevraagd wordt. Volgens ons kunnen er twee patiënten wel een bed washing gebruiken. Daar moet ze eerst toestemming voor vragen aan de patiënt. 1 patiënt wil dat wel. Als e na een goede 20 min. Eindelijk alles bij elkaar hebben; zelfs warm water va een andere afd., geeft de patiënt aan liever met wat kouder water gewassen te worden. Tja…..De patiënt moet zelf voor zeep en een handdoek zorgen, de washandjes liggen achter slot en grendel. Als ook de slopen nog eens op zijn gebruiken we een lakens als sloop.
De man ligt in tractie en heeft veel last van het touw van de tractie en zijn hak. Creatief als we zijn vullen we een disposable handschoen met water. Dit geeft de patiënt verlichting. Hij is erg dankbaar. Zo erg zelfs dat als hij jonger was hij mij zou “kiezen”. Ik neem morgen een paar sokken voor hem mee. Hij heeft steenkoude voeten.
Ik speel nog even met Ducas. Omdat andere kinderen worden verbonden en er veel en hard wordt gehuild zit ze er apathisch en argwanend bij. Ze vreest uiteraard dat zij zo aan de beurt is. Ik hou even mijn handen op haar oortjes. Anna die wordt verbonden roept zelfs mijn naam en de moeder staat er even later bij te huilen. Het raakt me enorm als moeder. Na de break assisteren we weer bij wondverbinden. Er komt hier veel osteomyelitis voor. Nu een man waar grote beenwond is gemaakt voor drainage van pus. Er gaan 3 gazen in. Dit moeten ze eigenlijk opschrijven. Dat gaat nu ook gebeuren, maar naar mijn idee omdat ik het heb aangegeven.
Buiten zitten de cleaners de rest van de lakens te stempelen. We komen in gesprek met JP en Immaculate. Ze zijn erg dankbaar en blij met alle spullen die we schenken. JP vraagt nog even naar de trolley. Ik beken dat onze keus op de wasmachine is gevallen. Helaas is nu het geld op. Ze geven tevens aan dat ze van ons leren. Ze gebruiken al een stuk minder steriele handschoenen. Morgen zal ik ze de kleine gaasjes laten zien die we in Nl. gebruiken. Watjes laten pluisjes achter waarop zij terecht zeggen dat ook hun gazen soms draadjes achterlaten, Dat heeft dus te maken met kwaliteit. JP zou wel graag naar Nl. willen komen. Uiteraard moet zijn ticket dan gesponsord worden. We zullen het aan onze directeur melden. Dat ze de dekens zelden wassen en alleen maar af en toe luchten heeft ook te maken met gebrek aan dekens. We vertellen ze ook van de pulpen nierbekkens. Dat kennen ze niet. In ieder geval zullen die goedkopen zijn dan alle steriele draipers die ze gebruiken. Ze zijn geïnteresseerd en niet afwijzend.
Daarna nog snel even naar huis om de muziekmobiel op te halen en een pop. De kinderen zijn er erg blij mee en de moeders ook.
Vanmiddag weer brutale kinderen die om pennen en poppen vragen. Vriendelijk vragen helpt niet dus we jagen ze letterlijk weg. Ook Scontina doet dat even later, want ze blijken voor het huis te staan.
Om 16.30 uur met driver naar de bank en aansluitend naar verjaardagsfeestje van Joanne( 25 jr) We nemen een flesje wijn mee. Het is erg gezellig. De kaarsen gaan aan omdat de hele middag de stroom er al af is. Het is gezellig. Alle “Muzungu’s” zijn aanwezig en ook Richard en Fred. De jamkoekjes zijn lekker al zijn ze nog niet helmaal gaar; omdat de elektrische oven uiteraard ook niet werkt. Gijs belt nog even vanuit huis. Even gezellig bijkletsen.
9 november: vrijdag
De dagen gaan op elkaar lijken. Helaas merk ik ook dat ik niet steeds meer aangeef dat iets mogelijk beter anders gedaan kan worden.
De patiënt in tractie is erg blij met mijn sokken.
JP laat ik de gaasjes zien die wij gebruiken en de “zijden” pleister. Die is wat huidvriendelijker dan de bruine pleisters waar hier rollen van per dag worden gebruikt.
We hangen een A-4-tje op de kastdeur met de aankondiging van onze presentatie. Beria en Jean Paul vragen we om bij de 2-depresentaie aanwezig te zijn. We willen dan symbolisch ons sponsor cadeau overhandigen. Pontius weet niet of hij er dinsdag is, maar stuurt anders een vervanger die ons een getekende bon van ontvangst zal geven.
Ook vandaag gooien we weer een paar lakens weg die vol zitten met scheuren.
Bij de entree van chirurgie staat de hele dag een portier. Hij luidt ’s morgens de bel ter attentie dat bezoekuur begint. De hele dag door staan er mensen voor de deur te “dringen” omdat ze naar binnen willen. Soms moet hij ze echt wegduwen. Dat is naar om te zien en ondenkbaar in Nl. Er zit een klein hangslot op de deur. Als je als moeder even buiten de was hebt gedaan heb je kans dat je daarna niet naar binnen mag. Gelukkig zie ik vaak dat moeders op andermans kinderen letten, zelfs oppakken en troosten. Vandaag veel familie op het kindergedeelte van chirurgie. Matjes op de grond waar ze met z’n allen op zitten om samen te eten.
Onderweg naar huis staan ze langs het pad een “brouwsel” te maken. We zijn erg benieuwd; Er worden bieten gekookt. De kleurstof wordt toegevoegd aan ananas sap en van het geheel maken ze wijn. Pontius geeft aan dat wij erg van wijn houden. Helaas duurt het 3 maand voordat het genuttigd kan worden.
Vanmiddag voor de laatste keer met een driver naar Kisoro.
We hebben weekend!!!!

  • 09 November 2012 - 14:06

    Rita:

    Jemig zeg, wat een belevenissen, mooi om te lezen, maar sommige dingen ook aangrijpend. Goed om te lezen dat er ook verbeterpunten opgepakt worden. En dat de oude lakens weer hergebruikt worden als poetslap. ONvoorstelbaar rijk zijn we dan eigenlijk in Nederland.
    Lieve groeten van Rita

  • 09 November 2012 - 21:26

    Mariella:

    Hee Anita!

    Leuk om al jullie verhalen te lezen!
    Geniet er nog van komende weken, de tijd vliegt!

    Liefs, Mariella

  • 10 November 2012 - 14:11

    Dorée:

    Hoi Anita en Edith,
    De verslagen zijn boeiend. Zo kan iedereen het mee beleven. Het is zoveel, dit kun je ook niet allemaal snel even zeggen wanneer jullie straks terug zijn. Maar uiteraard zullen jullie dan nog heel veel te vertellen hebben. Ja, het schiet al aardig op. Jullie doen het goed. Lijkt mij niet gemakkelijk.
    Ik heb wel erg moeten lachen om jullie "perzische kleden" maar ze hebben een goede functie en het fleurt de boel zeker op.
    Hoop dat jullie met alle kennis en ervaring nog veel kunnen overbrengen en dat ze nog wat verbeterpuntjes zullen aannemen. Maar denk ook aan jullie eigen gezondheid.
    En vergeet vooral niet te genieten de resterende tijd dat jullie daar zijn. Veel plezier in alles wat jullie nog gaan doen.
    Liefs, Dorée

  • 10 November 2012 - 17:13

    Nel V. Oostrum:


    Hoi Edith en Anita,


    Weer een aangrijpend verhaal. Wat een verschil in levens omstandig heden.
    Hopelijk een gezellig weekend.

    Hartelijke groeten Nel.

  • 11 November 2012 - 14:07

    Mieke:

    Hallo meiden,

    Ik heb alle berichten op mijn laatste vakantie dag doorgelezen ( ik kon ff niet op de computersite).. Wat een verhalen en belevenissen!!
    Ik begrijp wel uit al deze verhalen dat jullie enthousiasme lichtelijk aan het afnemen is m.b.t informeren/ voorlichten t.a.v hygiéne, gebruik van steriele materialen. Oogt of het niet goed doordringt bij de (leerling) verpleegkundigen "lachen vriendelijk, zeggen ja, maar blijven het vervolgens vrolijk op de oude manier doen". Wat ik ook las in één van jullie vorige verslagen, dat ze in 2010 verpleegkundigen cursussen hadden gegeven m.b.t verbeteren hygiéne, maar dat het aansturen in de praktijk zeer moeizaam ging. Of denken jullie dat de mensen zoals de (lleerling) verpleegkundigen dit bewust doen "uit beleefdheid JA zeggen", maar eigenlijk van ons' blanken' niets willen aannemen?
    Als jullie angsten hadden voor muizen, ratten, dikke wormen of ander 'eng' ongedierte, dan zijn jullie daar naar mijn idee straks in ons mooie Vorden helemaal overheen.. haha!! Jullie kunnen ook volgend jaar meelopen met de vierdaagse van Nijmegen??!
    Lieve Anita en Edith succes, ik blijf jullie volgen...
    Ik zal William aankomende week ff bellen.. wanneer ik de rauwe andijvie stampot zal maken!

    xxx Mieke

  • 11 November 2012 - 14:45

    Yvonne:

    Geweldig om het allemaal te lezen, wat zijn we hier rijk. Het zou voor velen goed zijn om eens een poosje die cultuurschok mee te maken. Geniet er van , het fototoestel al terug? dENK AAN JULLIE PASPOORT. Liefs yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mutolere

Oeganda

We zijn nog aan het voorbereiden

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2013

Presentaties

22 Januari 2013

Film avond 8 februari

04 Januari 2013

1 maand later

03 December 2012

De terugreis en thuiskomst

29 November 2012

De laatste dagen in Oeganda.....
Anita

Ik ben 49 jaar, getrouwd met William en we hebben 3 kinderen: Bas(20), Lisa(18), en Gijs(16). Ik ben afdelingshoofd van de chirurgische afdeling in Gelreziekenhuizen locatie Zutphen. Mijn achtergrond: A,B en kinderverpleegkundige en management opleiding in de gezondheidszorg. De gezondheidszorg draag ik een warm hart toe. Hobby's: lezen, puzzelen, zingen/muziek, spelletjes,tuin,sporten en mijn gezin. Ik ben tevens coach van een voetbalteam waar met name studenten in spelen. Mijn man is voorzitter van vvVorden en alle 3 kinderen zitten op voetbal. De weekenden ben ik dus veel op de voetbalvelden te vinden. Via het werk ben ik, samenmet mijn vriendin en tevens collega uitverkoren om vrijwilligerswerk in het St.Francis Hospital in Mutolere in Oeganda te gaan doen. Hiermee gaat een kinderwens in vervulling. We hebben er beide veel zin in en zien het als een enorme uitdaging.

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 2684
Totaal aantal bezoekers 51570

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2012 - 01 December 2012

Oeganda

06 September 2012 - 06 September 2012

Voorbereidingen

Landen bezocht: